Empat musim Jepun mempunyai pengaruh besar pada budaya Jepun dan kehidupan seharian. Peralihan dari musim sejuk ke musim panas sangat penting. Mari kita lihat pada musim bunga yang indah dan banyak perayaannya dan ini adalah jenis jenis perayaan di jepun ketika musim bunga : Aoi Matsuri, Hanami Matsuri, Kawazu Cherry Blossom Festival, Ume Matsuri, Odawara Ume Matsuri, Atami Baien Ume Matsuri, Hana Matsuri, Kanda Matsuri, Takinoue Park Shibazakura Festival, Kakunodate Cherry Blossom Festival, Sapporo Lilac Festival, Kurayami Matsuri, Asakusa Sanja Matsuri, Sanja Matsuri, Fuji Matsuri, Fuji Shibazakura Matsuri, Tonami Tulip Fair, Sanno Matsuri, Bunkyo Tsutsuji Matsuri, Takayama Matsuri, Kanamara Matsuri dan lain lain.

Hina Matsuri (Doll Festival)

3 Mac menandakan harinya Hina Matsuri, yang juga dikenali sebagai Festival Anak Patung, hari untuk berdoa untuk kesejahteraan dan kesihatan gadis Jepun. Pada hari ini, anak patung Hina dihiasi dengan pakaian indah dan memakai pakaian yang dipakai oleh bangsawan istana diraja, dan orang akan menikmati permainan tradisional yang dipanggil Hina-Arare. Perayaan ini dirayakan sejak zaman Edo lagi dan pada zaman tersebut mereka membiarkan patung tersebut terapung atas sungai dengan tujuan menghalau Ayakashi (hantu). Jika anak patung Hina dipamerkan lebih daripada 3 Mac, dikatakan bahawa anak gadis jepun akan lambat bertemu jodoh.

The Spring Flowers and Hanami

Musim bunga juga musim warna, kerana banyak bunga mula berkembang sepanjang musim, seperti bunga plum yang indah pada musim bunga awal, serta bunga rape dan wisteria. Banyak orang dapat melihat sambil berjalan-jalan di taman dan menikmati kedua-dua bunga yang berwarna-warni, serta suhu yang lebih hangat. Antara bunga yang dikagumi, adalah sakura yang paling terkenal dan misteri. Festival Hanami, atau sakura, adalah fenomena kebangsaan, apabila orang ramai berkumpul di bawah pokok sakura dengan penuh mekar untuk meraikan kecantikan bunga sepanjang April. Kebiasaanya orang akan membawa makanan, minuman, bersama orang tersayang untuk berkelah menikmati masa yang meriah di bawah pohon sakura yang indah.

Tags: ,

0 Comments

Leave a Comment

LATEST POSTS

Makanan bermusim di Jepun