• Selepas akhir musim panas dan lembap, musim luruh tiba di Jepun. Menjadikan suasana yang menyenangkan dengan angin sejuk yang hangat. Musim luruh di Jepun biasanya antara September dan November. Daun pokok maple, Ginkgo dan pokok daun lain menjadi kuning, merah kemerahan dan kuning tua. Dedaunan yang berwarna-warni di taman, taman, gunung, kuil dan lembah sungai di seluruh Jepun. Di Jepun, Kyoto dianggap tempat terbaik untuk melihat dedaunan yang jatuh dengan indah.
  • Jenis-jenis perayaan ketika musim luruh Takayama Autumn Festival, Koyo Festival, Arimatsu Festival, Sapporo Autumn Fest, Shuki Taisai Grand Autumn Festival, Naha Matsuri, Zuiki Festival, Karatsu Kunch, Ohara Matsuri, Kishiwada Danjiri Matsuri, Jidai Matsuri, Nihonmatsu Lantern festival, Nagasaki Kunchi dan Jidai Matsuri.

Zuiki Matsuri

  • Pada tahun 947, Kitano Tenmangu Shrine ditubuhkan bersempena mengenang Sugawara Michizane yang merupakan seorang ilmuan, ahli sihir dan ahli politik pada awal Era Heian (hidup dari 845 hingga 903). Lebih daripada 12,000 kuil Kitano Tenmangu, kuil Sugawara Michizane, di seluruh Jepun dan dipanggil “Tenjin san” di kalangan penduduk tempatan. Terdapat pelbagai jenis acara bermusim di kuil ini seperti bunga pokok Ume, daun pokok maple berwarna-warni dan festival pertanian pada musim luruh. Zuiki Matsuri adalah festival  dimana mereka penduduk tempatan akan berarak  dengan membawa kuil kecil untuk diarakkan. Ritual berarak tadi adalah bertujuan  memindahkan semangat ke dalam kuil  kecil ke kuil, tiga Horen (kereta empayar) dan Matsu-hoko (tombak panjang)  dan akan meninggalkan tempat suci, dan akan berarak di sekitar kawasan kuil dengan 350 sami. Pada hari pertama dan terakhir perayaan, gadis sekolah rendah yang dipilih dari kawasan kuil akan menawarkan tarian yang dipanggil Yaotomemai dan perayaan ini berlangsung selama 5 hari dan waktu 5 hari ini adalah waktu untuk menikmati suasana pesta di Kuil Kitano Tenmangu.

0 Comments

Leave a Comment

LATEST POSTS

Makanan bermusim di Jepun