Jepun mempunyai empat musim yang sangat berbeza: musim bunga, musim panas, musim luruh dan musim sejuk. Setiap musim mempunyai ciri-ciri yang sangat berkait dalam gaya hidup rakyat Jepun, sama ada berkaitan dengan aktiviti, tradisi atau makanan. Iklim yang tersendiri bagi empat musim Jepun juga bermakna ada makanan tertentu yang hanya dapat dinikmati untuk masa yang sangat singkat. Kata Jepun ‘shun’ menunjuk ramuan yang berada di musim kemuncak mereka pada waktu tertentu . Oleh itu,  makanan bermusim ini sering disambut, dengan cara yang kecil atau besar.

SPRING

Musim Bunga adalah tentang permulaan baru ia adalah permulaan tahun sekolah dan kitaran perniagaan baru, dan bunga-bunga mekar. Musim bunga Jepun membawa cuaca yang lebih lembut, dengan pemandangan bunga sakura merah jambu yang mekar , dan festival bunga-bunga yang dipanggil hanami. Kebiasaan orang jepun membawa makanan ketika hanami, untuk berkelah di bawah pokok sakura yang bewarna merah jambu yang indah. Orang boleh menyediakan kotak bento. Dan pada musim bunga juga orang jepun sering makan sayur-sayuran seperti fuki , sprouts fatsia, kubis musim bunga dan bawang segar. (nasi clam) adalah makanan biasa dalam kotak bento pada musim bunga. Untuk pencuci mulut pula mereka memakan strawberi atau sakura (bunga ceri).

SUMMER

Musim panas Jepun dikenali kerana suhu panasnya, matsuri yang meriah (festival) dan bunga api yang berwarna-warni. Orang jepun yang berpakaian dalam yukata (jubah kapas tradisional) dan menuju ke festival tempatan untuk menikmati suasana ajaib dan makanan lazat yang disajikan di yatai (gerai). Selepas musim hujan pada bulan Jun, suhu mula naik dan haba yang lembap menjadikan orang ramai untuk membuat hidangan yang menyegarkan. Somen adalah salah satu daripada makanan tersebut: mi yang sangat nipis dihidangkan sejuk dan dicelupkan dalam saus, skipjack berasaskan sos mencelup, dihiris dengan daun bawang dan halia. Hidangan lain yang popular ialah hiyashi-chuka, atau ramen sejuk, di mana mi sejuk dihidangkan dengan sayur-sayuran yang pelbagai, kinshi tamago (omelet kurus) dan ham. Ia menyejukkan badan sambil memberikan kekenyangan. Unagi, atau belut, disediakan sepanjang tahun, tetapi unagi panggang paling baik pada musim panas, kerana  memberikan banyak stamina untuk bertahan dalam cuaca panas. Semangka adalah ramuan manis terbaik untuk menghilangkan rasa dahaga, dan kakigori (ais hancur yang diseliputi dengan sirup berperisa) sangat popular di matsuri.

AUTUMN

Musim luruh mungkin musim yang paling selesa di Jepun, membawa angin menyegarkan dan hari cerah yang cerah, sambutan hangat berikutan hari musim panas yang terik. Warna-warna daun pokok mula berubah, dan acara ini dipanggil koyo. Daun yang berubah-ubah boleh dinikmati dengan jalan-jalan  untuk melihat warna-warna pokok yang menakjubkan, sebuah aktiviti yang dikenali sebagai momijigari. Sama seperti pada musim bunga, orang ramai jarang pergi berkhemah  tanpa bekalan  yang dipenuhi dengan makanan . Sesetengah ramuan yang biasanya dikaitkan dengan kejatuhan adalah kuri (chestnut), yang boleh dimasak dalam padi atau digunakan untuk mengisi kuih  pekat, dan ikan yang dipanggil sanma, atau saury Pasifik, yang berada pada kemuncaknya pada musim luruh. Ia biasanya panggang dan masin, dan ia sangat baik apabila disajikan dengan lobak daikon parut. Cendawan Matsutake dicari dan sangat mahal, dan makanan istimewa lain pada musim gugur. Dan untuk pesta tontonan bulan pada bulan September, orang suka makan kuih beras sambil melihat pemandagan musim luruh yang menarik.

WINTER

Akhirnya musim sejuk tiba dengan suhu yang sangat sejuk, dan salji di beberapa bahagian di Jepun. Orang jepun sering suka berada di dalam  rumah mereka dan menjalani gaya hidup sihat untuk mengelakkan cuaca sejuk. Secara tradisinya, keluarga berkumpul di sekitar kotatsu mereka, meja rendah dengan elemen pemanasan di bawahnya dan ditutup dengan selimut untuk mengekalkan kehangatan. Di musim sejuk, nabe (periuk panas) sering dimakan, kerana ia dapat dikongsi dalam suasana yang tenang. Praktik mana-mana bahan boleh digunakan dalam nabe, seperti sayur-sayuran, daging, dan makanan laut, menjadikannya hidangan yang mudah dan mudah untuk dimasak. Oden salah satu hidangan panas panas yang popular, dan ia terdiri daripada beberapa bahan seperti telur rebus, daikon, konnyaku, dan kek ikan rebus dalam sup . Oden bahkan boleh didapati di kedai serbaneka di seluruh negara, untuk makan pemanasan yang cepat. Buri, atau kuning, adalah sejenis ikan yang boleh dimasak dengan gaya teriyaki atau rebus. Satu cara yang popular untuk menghidangkannya adalah dengan daikon yang dipanggang. Dan tidak ada yang mengalahkan rasa manis dan tajam mikan, yang biasanya dikenali sebagai jeruk mandarin di luar Jepun, untuk menggigit setelah makan, atau tengah hari untuk meningkatkan tenaga.

Tags:

0 Comments

Leave a Comment

LATEST POSTS

Makanan bermusim di Jepun